afbijtmiddel voor lakwerk

Meer
8 jaren 7 maanden geleden #328 door UK39
Beantwoord door UK39 in topic afbijtmiddel voor lakwerk
Hallo Cor,

Ik heb twee ervaringen :
1- Een teakhouten stuurhut van mijn vorige (sleep)boot had ik geheel kaal geschrapt én heel goed geschuurd. Daarna in het Owatrolsysteem gezet. Met D1 olie , dat zo dun is als water, het hout geïmpregneerd totdat het niets meer opneemt. Dit kan dagen misschien wel dik twee weken duren en is dus zeer bewerkelijk.
Daarna aflakken met D2 olie. Deze is wat dikker maar verwerkt goed.
Ervaring : na ca twee drie jaar gaat de lak toch hier en daar een verkleuring en bladder geven.

2- De teakhouten stuurhut van de UK 39 heb ik geheel voorzichtig kaal geschraapt. Zorg dat je krabber goed scherp is en blijft en licht in een ronding geslepen. Ik zou niet met afbijt werken omdat dit sporen in het teak achterlaat. Of je wilt heel veel spoelen met water ,maar dan duurt het erg lang voordat het hout weer droog is om te lakken.
Daarna schuur je het teak heel goed. Als het stofvrij is dan kan je beginnen met .... jawel Benar met UWV beschermer van Jotun.
Let op : eerste lagen tot wel 60% verdunnen met terpentine. na ca de vierde laag kan je onverdund verder en hoef ( mag wel ) je tussentijds niet te schuren. Nadeel met aanbrengen is dat je wat langer moet wachten omdat deze olie ietwat blijft plakken. Ik heb er nu 6 lagen opzitten. en na vier jaar nog steeds verbluffend goede glans. Je kan na ca twee jaar gewoon een laagje erbij zetten.

Ik ga d'r voor : het blijft elastisch en verkleurd niet.

Suc6

Daan Ruiters

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 4 maanden geleden #345 door Ouwe Dibbes
Beantwoord door Ouwe Dibbes in topic afbijtmiddel voor lakwerk
Gamma heeft een goede afbrander voor € 19,99. Overzichtelijk regelbaar van 50 tot 650 graden. 2 blaassnelheden. Ook te gebruiken voor krimpkous.
Voor het aanbrengen van de laklaag het teakhout eerst ontvetten met (schoonmaak)thinner.
Ik gebruik de laatste jaren CETABEVER transparante Meesterbeits. Vol in de zon ziet het na 3 jaar zonder onderhoud nog goed uit. De giek, onder de huik, gaat al 5 jaar mee.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden
Gemaakt door Kunena