Zonnepanelen

Meer
11 jaren 9 maanden geleden - 11 jaren 9 maanden geleden #126 door Halven Maen
Zonnepanelen werd gestart door Halven Maen
Wie heeft er ervaring met zonnepanelen op een kotter? Behalve dan als druppellader in de periode dat er niet wordt gevaren en stroom gebruikt. Ook in de periode dat je wel stroom gebruikt voor een beetje koeling bijvoorbeeld.

Het moet er natuurlijk niet foeilelijk uitzien, maar een beperkte oppervlakte en uiterst goed richten op de zon (52 graden NB)en eventueel meedraaien met de zon van Oost naar West. Volgmeganisme, wie heeft daar iets over?

Wat is het meest rendabel? Even wat zoeken levert "dunne film cellen" op klopt dat?

Ik ben benieuwd.
Laatst bewerkt 11 jaren 9 maanden geleden doorHalven Maen. Reden: tekst

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jaren 9 maanden geleden #127 door Halven Maen
Beantwoord door Halven Maen in topic Re: Zonnepanelen

Bijlage zonnepaneel.jpg niet gevonden


Ik moet mijzelf al corrigeren; Thin-film is wel goedkoper maar heeft een veel lagere opbrengst per M2 dus voor kotters niet echt een uitkomst. Mono- of multykristalijn is me ondertussen ook iets duidelijker; multi levert meer vermogen.
Nu nog uitvinden welke afmeting en welke fabrikant! Ik zag wat bij Conrad???
Bijlagen:

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jaren 8 maanden geleden #129 door Schuymsnor
Beantwoord door Schuymsnor in topic Re: Zonnepanelen
Je moet voor de juiste keuze van de panelen eerst kijken welke capaciteit je nodig hebt, en niet eerst een paneel kiezen en dan afwachten of het werkt.Op Schuymsnor hebben wij dat eerste gedaan en tot nu toe houden de 2 panelen ( 24 V ) op het dak van het stuurhuis als wij niet varen de koelkast van 60 ltr en de koelbox van 110 ltr.probleemloos bij. De juiste gegevens heb ik niet direct bij de hand, maar wil ze wel opzoeken als je dat wilt. Mijn panelen liggen vast op het dak en kunnen niet specifiek op de zon gericht worden, zonder de hele kotter te kantelen.
Groet Bolle.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Meer
9 jaren 6 maanden geleden #289 door Ouwe Dibbes
Beantwoord door Ouwe Dibbes in topic Re: Zonnepanelen
Halven Maan, goedendag
Afgelopen winter heb ik zonnepanelen geïnstalleerd en deze zomer(2014) uitgeprobeerd.
De opzet was om mijn absorptie koelbox te laten werken op zonnepanelen.
Het is een oude Electrolux koelbox, (24V, 220V en gas),die 2,6 Ampère nodig heeft om volop te koelen. Nieuwere modellen bleken niet zuiniger te zijn.
Het voordelen van een absorptie-systeem zijn
-geruisloos
-werkt altijd min of meer. Afhankelijk van de toegevoerde energie.
-heeft geen bewegende delen (de mijne gaat al 40 jaar mee)
De koelbox heeft alleen een hittebron nodig. Voor de zonnepanelen is dat een verwarmingselement.

Om een maximale energieoverdracht te krijgen moet de inwendige weerstand van het paneel gelijk zijn aan die van het verwarmingselement. Daarvoor heb ik 2 panelen (polykristallijn, 50W, 12V), parallel geschakeld. Het gaat hierbij om stroom; spanning (binnen grenzen) is niet van belang.
Deze stroom gaat dus rechtstreeks naar de koelbox zonder tussenkomst van een accu, acculader e.d. Geen extra verliezen, maar de koelbox werkt in deze bedrijfsstand alleen maar overdag.
Om in stijl te blijven heb ik een koekoek gemaakt met i.p.v. het glas een zonnepaneel. De panelen kunnen zowel langsscheeps als dwarsscheeps gericht worden. Tijdens het zeilen worden panelen gedeeltelijk afgedekt door het grootzeil en ook op een ligplaats moet meestal de giek weggedraaid worden.
Een verkeerde invalshoek van de zon heeft echter veel minder invloed op de stroomsterkte dan een stukje zonnepaneel, dat in de schaduw ligt.
Tijdens zonnige dagen koelde het systeem van 8:00 tot 18:00 uur volop.
nachts bleef de koelbox redelijk op temperatuur.

Dunne, soepele, zonnepanelen brengen het minste op. Er zit weinig verschil tussen de opbrengst mono- en polykristallijne zonnecellen. De mono cellen hebben op zich een hogere opbrengst, maar door hun rechthoekige vorm bedekken de poly cellen een paneel beter. In een koekoek zien de polycellen er wat onopvallender uit.

Met een keuzeschakelaar staat de koelbox op de accu (motorbedrijf), walstroom of zonnepaneel.

Ignas de Grefte
Bijlagen:

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Meer
7 jaren 4 maanden geleden #392 door Ouwe Dibbes
Beantwoord door Ouwe Dibbes in topic Zonnepanelen
Ik was niet helemaal tevreden over de opbrengst van de panelen. Na metingen bleek, dat je de panelen niet zonder meer parallel kan schakelen. Ze beïnvloeden elkaar zodanig, dat elk maar voor iets meer dan de helft werkt. Diodes invoegen, helpt niet. De oplossing was om elk paneel aan een eigen warmte element te schakelen. De koelbox heeft nu dus een 2e warmte element (kosten € 29).

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.268 seconden
Gemaakt door Kunena