Elbe
Elbe
DIT 61 / Lee 1
Duitsland
1896
?, Hamburg (D)
?
1147
VM®
15,5 m
4,30
1,10
2,70/14,80
Rondspant
Geklonken
IJzer
Enkel mast
100m2
Deutz MAH 320
26 pk
01/01/1938
mechanisch
Brevo(?)
Geschiedenis van de Elbe/DIT 61/Lee 1
1896(?)-1920 Over deze periode van de Elbe is weinig bekend.
Het is mogelijk dat de Elbe gebouwd is als vissersscheepje of als vrachtscheepje met houten vlak en midzwaard. Volgens Joachim Kaiser is een functie als vrachtscheepje het meest waarschijnlijk.
Ook een functie als kabellegger in dienst van de “Kaiserliche Kriegsmarine” wordt in de overleveringen genoemd
evenals een functie als “Aufsichtsfahrzeug”
1920 Anäus-Eilart Bruhns wordt de nieuwe eigenaar en
de Elbe krijgt het registratienummer “DIT 61”.
1921 Eilert Bruhns, zoon van Anäus, gaat vissen met het
scheepje.
1925 Eilert gaat ter walvisvaart in Canada en Reemt
(broer van Eilert en zoon van Anäus) gaat de
ankerkuil visserij (Hahmenfisscherei) beoefenen
met de Elbe op de Eems. Vangsten van 1500 pond
paling per nacht (!) waren geen uitzondering.
1940 -1945 Het is mogelijk dat in deze periode de Elbe,
evenals een ander scheepje van de familie Bruhns,
geconfisqueerd wordt door het leger en
deelneemt aan de “Operation Seelöwe” (geplande i
invasie op Groot Brittannië)
1948 De Elbe krijgt een nieuwe meetbrief en
komt mogelijk op naam van Annette Bruhns (zus
van Eilert en Reemt) te staan. Wellicht i.v.m.
problemen van Reemt met Justitie (vrouwen,
drank ?).
1948-1962 Tot 1962 blijft Reemt met de Elbe de
ankerkuilvisserij beoefenen.
1962-1973 Het scheepje wordt verpacht aan Jan en Heiko
Bloem uit Leerort.
1966 De Elbe krijgt een nieuw registratienummer:
“LEE 1”
1973-1978 Dhr Schepers uit Haren(Ems) wordt de nieuwe
eigenaar. De Elbe wordt ingrijpend verbouwd
maar blijft actief als ankerkuilvisser.
1978 Het scheepje wordt verkocht aan Frits Loomeyer
en twee vrienden uit Groningen.
1979 Jan Karskens uit Haerst wordt de nieuwe
eigenaar.
1996-heden Greet Nijmands en Wim Sluiters worden de
nieuwe eigenaren.
De Elbe wordt grondig gerestaureerd en weer
onder zeil gebracht.
Geschiedenis van de Elbe/DIT 61/Lee 1
1910/1914(?)-1920 Over deze periode van de Elbe is weinig bekend.
Het is mogelijk dat de Elbe gebouwd is als vissersscheepje of als vrachtscheepje met houten vlak en midzwaard
Ook een funktie als kabellegger in dienst van de “Kaiserliche Kriegsmarine” wordt in de overleveringen genoemd
evenals een funktie als “Aufsichtsfahrzeug”
1920 Anäus-Eilart Bruhns wordt de nieuwe eigenaar en de Elbe krijgt het registratienummer “DIT 61”.
1921 Eilert Bruhns, zoon van Anäus, gaat vissen met het scheepje.
1925 Eilert gaat ter walvisvaart in Canada en Reemt (broer van Eilert en zoon van Anäus) gaat de ankerkuil visserij
(Hahmenfisscherei) beoefenen met de Elbe op de Eems.
Vangsten van 1500 pond paling per nacht (!) waren geen uitzondering.
1940 -1945 Het is mogelijk dat in deze periode de Elbe, evenals een ander scheepje van de familie Bruhns, geconfisqueerd wordt
door het leger en deelneemt aan de “Operation Seelöwe” (geplande invasie op Groot Brittannië)
1948 De Elbe krijgt een nieuwe meetbrief en komt mogelijk op naam van Annette Bruhns (zus van Eilert en Reemt) te staan.
Wellicht i.v.m. problemen van Reemt met Justitie (vrouwen, drank ?).
1948-1962 Tot 1962 blijft Reemt met de Elbe de ankerkuilvisserij beoefenen.
1962-1973 Het scheepje wordt verpacht aan Jan en Heiko Bloem uit Leerort.
1966 De Elbe krijgt een nieuw registratienummer: “LEE 1”
1973-1978 Dhr Schepers uit Haren(Ems) wordt de nieuwe eigenaar.
De Elbe wordt ingrijpend verbouwd maar blijft aktief als ankerkuilvisser.
1978 Het scheepje wordt verkocht aan Frits Loomeyer en twee vrienden uit Groningen.
.
1979 Jan Karskens uit Haerst wordt de nieuwe eigenaar.
1996-heden Greet Nijmands en Wim Sluiters worden de nieuwe eigenaren.
De Elbe wordt grondig gerestaureerd en weer onder zeil gebracht.
1896(?)-1920 Over deze periode van de Elbe is weinig bekend.
Het is mogelijk dat de Elbe gebouwd is als vissersscheepje of als vrachtscheepje met houten vlak en midzwaard. Volgens Joachim Kaiser is een functie als vrachtscheepje het meest waarschijnlijk.
Ook een functie als kabellegger in dienst van de “Kaiserliche Kriegsmarine” wordt in de overleveringen genoemd
evenals een functie als “Aufsichtsfahrzeug”
1920 Anäus-Eilart Bruhns wordt de nieuwe eigenaar en
de Elbe krijgt het registratienummer “DIT 61”.
1921 Eilert Bruhns, zoon van Anäus, gaat vissen met het
scheepje.
1925 Eilert gaat ter walvisvaart in Canada en Reemt
(broer van Eilert en zoon van Anäus) gaat de
ankerkuil visserij (Hahmenfisscherei) beoefenen
met de Elbe op de Eems. Vangsten van 1500 pond
paling per nacht (!) waren geen uitzondering.
1940 -1945 Het is mogelijk dat in deze periode de Elbe,
evenals een ander scheepje van de familie Bruhns,
geconfisqueerd wordt door het leger en
deelneemt aan de “Operation Seelöwe” (geplande i
invasie op Groot Brittannië)
1948 De Elbe krijgt een nieuwe meetbrief en
komt mogelijk op naam van Annette Bruhns (zus
van Eilert en Reemt) te staan. Wellicht i.v.m.
problemen van Reemt met Justitie (vrouwen,
drank ?).
1948-1962 Tot 1962 blijft Reemt met de Elbe de
ankerkuilvisserij beoefenen.
1962-1973 Het scheepje wordt verpacht aan Jan en Heiko
Bloem uit Leerort.
1966 De Elbe krijgt een nieuw registratienummer:
“LEE 1”
1973-1978 Dhr Schepers uit Haren(Ems) wordt de nieuwe
eigenaar. De Elbe wordt ingrijpend verbouwd
maar blijft actief als ankerkuilvisser.
1978 Het scheepje wordt verkocht aan Frits Loomeyer
en twee vrienden uit Groningen.
1979 Jan Karskens uit Haerst wordt de nieuwe
eigenaar.
1996-heden Greet Nijmands en Wim Sluiters worden de
nieuwe eigenaren.
De Elbe wordt grondig gerestaureerd en weer
onder zeil gebracht.
Geschiedenis van de Elbe/DIT 61/Lee 1
1910/1914(?)-1920 Over deze periode van de Elbe is weinig bekend.
Het is mogelijk dat de Elbe gebouwd is als vissersscheepje of als vrachtscheepje met houten vlak en midzwaard
Ook een funktie als kabellegger in dienst van de “Kaiserliche Kriegsmarine” wordt in de overleveringen genoemd
evenals een funktie als “Aufsichtsfahrzeug”
1920 Anäus-Eilart Bruhns wordt de nieuwe eigenaar en de Elbe krijgt het registratienummer “DIT 61”.
1921 Eilert Bruhns, zoon van Anäus, gaat vissen met het scheepje.
1925 Eilert gaat ter walvisvaart in Canada en Reemt (broer van Eilert en zoon van Anäus) gaat de ankerkuil visserij
(Hahmenfisscherei) beoefenen met de Elbe op de Eems.
Vangsten van 1500 pond paling per nacht (!) waren geen uitzondering.
1940 -1945 Het is mogelijk dat in deze periode de Elbe, evenals een ander scheepje van de familie Bruhns, geconfisqueerd wordt
door het leger en deelneemt aan de “Operation Seelöwe” (geplande invasie op Groot Brittannië)
1948 De Elbe krijgt een nieuwe meetbrief en komt mogelijk op naam van Annette Bruhns (zus van Eilert en Reemt) te staan.
Wellicht i.v.m. problemen van Reemt met Justitie (vrouwen, drank ?).
1948-1962 Tot 1962 blijft Reemt met de Elbe de ankerkuilvisserij beoefenen.
1962-1973 Het scheepje wordt verpacht aan Jan en Heiko Bloem uit Leerort.
1966 De Elbe krijgt een nieuw registratienummer: “LEE 1”
1973-1978 Dhr Schepers uit Haren(Ems) wordt de nieuwe eigenaar.
De Elbe wordt ingrijpend verbouwd maar blijft aktief als ankerkuilvisser.
1978 Het scheepje wordt verkocht aan Frits Loomeyer en twee vrienden uit Groningen.
.
1979 Jan Karskens uit Haerst wordt de nieuwe eigenaar.
1996-heden Greet Nijmands en Wim Sluiters worden de nieuwe eigenaren.
De Elbe wordt grondig gerestaureerd en weer onder zeil gebracht.
0