Vesterhavet
Vesterhavet
NG63
Denemarken
1932
Skibs og Bådebygeri A. Nielsen. Kerteminde (DK)
Skibs og Bådebygeri A. Nielsen, Kerteminde (DK)
2804
C, VE
12.1 m
4.2 m
1.65 m
3.5 m (gestreken mast)
S spant
Karveel
Hout/Eiken
Enkel mast
12.4 m2 Steunzeil
Daf 615
135
06/10/1972
hydraulisch
tm 93 2.4-1
Eiken houten viskotter. In 1932 gebouwd te Kerteminde, Denemarken bij Skibs og Bådebygeri A. Nielsen.
Toen als moderne grotere kotter met een diesel motor. (5QOZ) Gevist op schol, kabeljauw, kreeft en haring op de Grote Belt (Storebælt) tot eind 1977. Gevangen vis werd altijd levend aangevoerd in de open bun van het schip. Bemanning twee personen. Oorspronkelijke motor een Grenaa type 27T, een 1 cilinder gloeikop 45 pk.
De Deense kotters kwamen in het verleden al regelmatig in de Nederlandse visserijhavens om hun vis aan te voeren en te verkopen.
De vooral houten Deense kotters zijn dan ook mede beeldbepalend geweest voor de bouw van Nederlandse viskotters. Er zijn daarnaast ook een aantal verhalen bekend dat na de WO II oorlog een aantal Nederlandse vissers een Deense houten kotter ontvingen om weer te kunnen starten met de visserij.
De NG63 is lichtblauw geschilderd, de oorspronkelijke kleur in Denemarken. Door deze kleur waren ze moeilijk te zien tijdens de visserij op het water tegen de blauwe lucht.
Na actieve visserij (ca 1977) verkocht naar Nederland. De kotter was toen in een slechte staat van onderhoud. In Delfzijl aangekomen op 17 april 1978 als enige van de vijf vertrokken Deense kotters.
Verschillende eigenaren hebben met de Marie gevaren en hebben de kotter ook weer onder zeil gebracht.
In 1996 is de kotter aangekocht vanuit Amsterdam.
In de volgende jaren is de kotter totaal gerenoveerd/ gerestaureerd. Nadat eerst de motor (Daf1160 > Daf615) is vervangen, is de ook romp voor 90 % vernieuwd. In 2003 de opbouw compleet gerestaureerd, met gebruikmaking van de oude historische informatie. De romp heeft nog steeds de oorspronkelijke vorm, de opbouw is enigszins aangepast
Naam oude Marie (en ook wel Scava genoemd) klonk in eerste instantie te Nederlands en er is gekozen voor Vesterhavet, wat Noordzee is voor de Denen.
Later ontvangen scheepsdocumenten geven de oorspronkelijke naam als Marie aan met de visletters NG 63.
Aangesloten bij:
* Stichting Kotterzeilen en Kotterbehoud (SKZ), nummer
1001.
* Træskib Sammenslutningen (TS) Danmark, nummer 2149.
*Ingeschreven in het Register Varend Erfgoed Nederland,
nummer 2804.
Eigendom Cor en Emmie Bolt (Zeewolde)
Toen als moderne grotere kotter met een diesel motor. (5QOZ) Gevist op schol, kabeljauw, kreeft en haring op de Grote Belt (Storebælt) tot eind 1977. Gevangen vis werd altijd levend aangevoerd in de open bun van het schip. Bemanning twee personen. Oorspronkelijke motor een Grenaa type 27T, een 1 cilinder gloeikop 45 pk.
De Deense kotters kwamen in het verleden al regelmatig in de Nederlandse visserijhavens om hun vis aan te voeren en te verkopen.
De vooral houten Deense kotters zijn dan ook mede beeldbepalend geweest voor de bouw van Nederlandse viskotters. Er zijn daarnaast ook een aantal verhalen bekend dat na de WO II oorlog een aantal Nederlandse vissers een Deense houten kotter ontvingen om weer te kunnen starten met de visserij.
De NG63 is lichtblauw geschilderd, de oorspronkelijke kleur in Denemarken. Door deze kleur waren ze moeilijk te zien tijdens de visserij op het water tegen de blauwe lucht.
Na actieve visserij (ca 1977) verkocht naar Nederland. De kotter was toen in een slechte staat van onderhoud. In Delfzijl aangekomen op 17 april 1978 als enige van de vijf vertrokken Deense kotters.
Verschillende eigenaren hebben met de Marie gevaren en hebben de kotter ook weer onder zeil gebracht.
In 1996 is de kotter aangekocht vanuit Amsterdam.
In de volgende jaren is de kotter totaal gerenoveerd/ gerestaureerd. Nadat eerst de motor (Daf1160 > Daf615) is vervangen, is de ook romp voor 90 % vernieuwd. In 2003 de opbouw compleet gerestaureerd, met gebruikmaking van de oude historische informatie. De romp heeft nog steeds de oorspronkelijke vorm, de opbouw is enigszins aangepast
Naam oude Marie (en ook wel Scava genoemd) klonk in eerste instantie te Nederlands en er is gekozen voor Vesterhavet, wat Noordzee is voor de Denen.
Later ontvangen scheepsdocumenten geven de oorspronkelijke naam als Marie aan met de visletters NG 63.
Aangesloten bij:
* Stichting Kotterzeilen en Kotterbehoud (SKZ), nummer
1001.
* Træskib Sammenslutningen (TS) Danmark, nummer 2149.
*Ingeschreven in het Register Varend Erfgoed Nederland,
nummer 2804.
Eigendom Cor en Emmie Bolt (Zeewolde)
0