Keerkoppeling capitol

Meer
9 jaren 4 maanden geleden #300 door Deining
Keerkoppeling capitol werd gestart door Deining
De hd48 is uitgerust met een capitol keerkoppeling naar mijn weten van Amerikaanse komaf. Het is een zwaar apparaat. Nu hoorde ik van een technicus dat wanneer je aan het zeilen bent het beter is de schroef stil te zetten. Met name als de schroef lang meedraait ( paar dagen ) zou de keerkoppeling schade op kunnen lopen doordat hij niet gekoeld wordt. Wie kan me vertellen (Bolle?) of dit juist is?

Groet Pieter

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Meer
9 jaren 4 maanden geleden #307 door Joanna
Beantwoord door Joanna in topic Keerkoppeling capitol
Pieter
ik heb over dit probleem ergens ooit eens een verhaal gelezen..... Je raad het al geen idee meer waar. Het enige wat ik me er van kan herinneren is inderdaad ongewenste slijtage door geen koeling. Wat ik me echter ook kan herinneren is een schematische tekening van een oplossing. Een dubbele poelie op de schroefas die een dmv een snaar een waterpompje aandrijft die als een soort bypass op het hoofdkoelsysteem van de keerkoppeling woordt aangesloten. Tevens was er een snaar richting een extra dynamo gemonteerd om via de draaiende schroefas enige stroom te laten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Deining

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Meer
9 jaren 6 dagen geleden #319 door Joanna
Beantwoord door Joanna in topic Keerkoppeling capitol
Namens Bolle Verweij onderstaand antwoord:

De capitol ken ik niet in detail, maar al die tandwiel kasten veschillen in principe niet zoveel. Als de schroef bij zeilen meedraait, draaien de tandwielen in oliebad, waarbij warmte wordt opgewekt. De normale bedrijfs temperatuur van een kk ligt zo rond de 80 grC en ik denk niet dat met de snelheid, die onze schepen op zeil halen, op een enkele uizondering na, je die temp. ooit zal halen.Wel een punt van aandacht is als er in de kk een oliepomp zit voor druk of circulatie, zoals bv. bij Gardner kk, deze zonder motor aandrijving olie gebrek kan krijgen en daardoor schade kan oplopen. Dan moet de as geblokkeerd worden, wat zonder meer in de fabrieks voorschriften vermeld zal zijn.

Groet Bolle.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.325 seconden
Gemaakt door Kunena