De Lange Zwaan

De Lange Zwaan
De Lange Zwaan
KW205 / GM5 / UK27 / KP26
Nederland
1912
?, Krimpen aan de IJssel
?, Krimpen aan de IJssel
2949
VE
14,80
3,10
1,30
3,20
Rondspant
Geklonken
Staal
Geen
m2
Caterpillar
185
01/01/2007
mechanisch
Dong
De Lange Zwaan KP 26

De Lange Zwaan is gebouwd als beurtschip voor vervoer van goederen over de Nederlandse binnenwateren. Beurtschepen voeren vaste routes, waarbij schippers “hun beurt” moesten afwachten om geladen te worden. Er wordt naar verschillende bouwjaren verwezen, maar volgens het kadaster is het schip in 1912 in Krimpen aan de IJssel gebouwd.
Over de eerste jaren is niets bekend, maar al voor de oorlog van 1940-1945 werd het schip gebruikt als garnalenkotter in de Katwijkse vloot. In 1943 werd het ingeschreven als de KW 205 Klazina en voer een tijd in de vloot van Ouwehand. De motor was een 70 pk Industrie. Er werd mee voor de kust gevist met de kleine trawl en op de garnalen. Overigens had Katwijk ook toen geen eigen haven, maar wel een vloot. De thuishaven was veelal IJmuiden of Scheveningen, maar de schepen zwierven rond langs alle havens van Nederland.

Na de oorlog werd het schip verkocht aan Johannes Van den Berg uit Genemuiden die er met zijn zonen Jochem, Jacob en Jan mee viste, het schip werd in 1947 de GM 5 Maria. Vanuit Genemuiden moest eerst uren worden gevaren voordat de goede visgronden werden gebruikt, terwijl de Urkers op zondagnacht 24.00 uur aan boord gingen en daardoor een nacht extra hadden om te vissen. Daarom verhuisde Johannes met zijn familie in 1950 naar Urk waar hij een groot pand bij het kerkje aan de zee kocht. Het schip werd omgedoopt en ingeschreven als de UK 27. De motor was inmiddels een Kromhout gloeikop van 20 pk. Na zijn overlijden in 1954 gingen zijn zonen door totdat zij het schip verkochten in 1961.

De nieuwe eigenaar werd Jan Willem Meyberg uit Kampen die er mee voer als de KP 26 in de Kuilvisserij op het IJsselmeer. De motor was toen een 75pk Bussing uit 1951. Deze Meyberg heeft er tien jaar mee gevaren, totdat het in 1971 werd verkocht aan twee jongens uit Amsterdam (“mannen die in antiek deden”). In dat jaar werd het schip uitgeschreven uit het Visserijregister.

Ergens in de zeventiger jaren schijnt er aan boord brand te zijn geweest, waardoor het houten stuurhuis is afgebrand – het lag toen in Ouderkerk. Nog niet duidelijk is wanneer het schip tot pleziervaartuig is verbouwd en de DAF 635, 120 pk is geplaatst. Het nieuwe stuurhuis is afkomstig van een grotere kotter en nogal fors voor het schip, maar daardoor wel comfortabel. In de periode 1979 – 2005 heeft het schip vijf eigenaren gehad, allen in de buurt rond Amsterdam.

De huidige eigenaar heeft het schip sinds 2005 met als nieuwe naam “De Lange Zwaan”. Het schip is van binnen grondig gerenoveerd, met een nieuwe indeling en koperen aanrecht. In 2007 is de motor vervangen door een 150 pk Caterpillar. Binnenkort wordt het schip weer kits getuigd (voor mast plus bezaan)
OnderwerpCategorieDatum
Re: Nieuwe of oude mastHoutbouw05/20/2013 10:28:27
Re: Nieuwe of oude mastHoutbouw01/07/2013 09:52:47
Nieuwe of oude mastHoutbouw12/26/2012 11:18:24
0