Joanna

Joanna
Joanna
Denemarken (Bornholm)
1938
H.P. Hansen, Svaneke (Bornholm) (DK)
H.P. Hansen, Svaneke (Bornholm) (DK)
768
VE
14,00
5,00
1,50
13,00
S spant
Overnaads
Hout/Eiken
Enkel mast
Deutz-Klockner FAM517
107
01/01/1954
hydraulisch
TwinDisc
Joanna
De kiel is in 1935 gelegd op het eiland Bornholm, Denemarken. De scheepsbouwer H.P. Hansen van de bekende "scheepswerf Svaneke" is in datzelfde jaar met de schetsen begonnen. Hoewel er geen documentatie van is zal het geen uitgebreid pakket aan tekeningen zijn. Type schepen als de Joanna werden namelijk op basis van ervaring, gevoel en beschikbaarheid van materialen "op het oog" gebouwd. Een echte Bornholmerbåd zo gezegd...
Het schip heeft in haar werkzame jaren altijd als visserschip dienst gedaan en heeft tot 1974 in de Duitse bocht gevaren. Midden jaren zeventig is ze gekocht door de heer J. Deussen uit Düsseldorf en droeg toen de naam "Heimkehr". In deze periode heeft de heer Deussen, die een machinefabriek had, de huidige motor geplaatst. De oorspronkelijke lucht gestarte één cilinder gloeikop werd vervangen door de Deutz en is voordat deze in het schip is geplaatst tot op de laatste schroef uit elkaar gehaald en met Duitse grondigheid gereviseerd.

In juni 1988 is het schip overgenomen door de heer P. Lange uit Ekeren, België. Deze had grootse plannen met haar die uiteindelijk niet of maar gedeeltelijk zijn uitgevoerd met als resultaat dat het schip uiteindelijk in zeer slechte staat kwam te verkeren. De heer Simon Besnard heeft haar gekocht en half verrot uit België gehaald. De motor was het meest
waardevolle aan boord op dat moment.
Simon zag de potentie van het schip en heeft haar volledig en grondig gerestaureerd en omgebouwd tot jacht. Haar huidige voorkomen heeft ze gekregen in een aantal restauratiefases die gestart zijn in 1990. Meer als 4000 uur is aan de restauratie besteed, alle rompdelen boven water zijn volledig vervangen evenals een groot deel van het spantwerk. Tevens zijn de dekken aangebracht en zijn het stuurhuis en het roef-dak geplaatst. Het schip had een grote verbetering en verandering ondergaan en is toen ook omgedoopt in "Phoenix". De plannen waren er om met haar in het Middellandse Zee gebied te gaan varen waar het o.a. door de grote investering in tijd niet van gekomen is. Het schip werd gerestaureerd verkocht aan de heer Sjaak Tessel die het heeft getuigd met staand wand. Sinds 2004 diverse eigenaren.

Ik heb het schip in juli 2020 gekocht en sindsdien heet zij “Joanna”. Er zijn een aantal gangen onder water vernieuwd en een paar spanten verstevigd. Ik ben volop bezig het achterstallig onderhoud weg te werken en een aantal aanpassingen te doen. Zo is bijvoorbeeld het elektrische net vernieuwd en is het dek kaal gehaald en in Owatrol gezet.

Inrichting van de Joanna
In de voorpiek (2) bevind zich een riant tweepersoonsbed. Verder bevindt zich in deze roef een extra kooi, een forse keuken, toilet en kastruimte. Nog behoorlijk wat vrije ruimte is beschikbaar. Onder de kooi in de voorpiek bevindt zich de drinkwatertank en daar achter de dieseltank. In het stuurhuis is ook een dagtank diesel gemonteerd. In het stuurhuis zijn 3 banken een een tafel aanwezig.
In de kajuit staat de doorgestoken mast prominent bovenop de kiel.

Motor
Merk: Deutz
Bouwjaar: 1954
Type: FAM 517, 107 PK
Typenummer:
Cilinders: 6 diesel
Inhoud: 13.500 cc
Kruissnelheid: 5 a 6 knopen bij 750 tpm
Verbruik: 6 liter p/u bij ca 800 tpm
Keerkoppeling: Twin-Disk hydraulisch, reductie 1:3
Schroef: brons vier-blads Ø 110 cm.
Koelsysteem: buitenwater door warmtewisselaar
Electra: dubbele dynamo set 12 en 24 volt

Er is weinig documentatie over de Joanna ex Phoenix / Heimkehr aanwezig. Ik ben naarstig via het net op zoek naar meer gegevens over mijn schip. Indien je mij hierbij zou kunnen/willen helpen of je als toevallige bezoeker het schip herkent en er iets over kan vertellen dan hoor ik dat graag!
Via mail zou het gemakkelijkste zijn!
ronkuilman@gmail.com

Ron Kuilman
0