Aansluiten bij SKZ
Wat biedt de SKZ?
De Stichting Kotter Zeilen is lid van de FVEN, waardoor wij in staat zijn:
- de belangen van de Kotters te behartigen bij de overheid
- te bemiddelen bij inschrijving in het Nationaal Register Varende Monumenten.
Verder bieden we:
- 3 ligplaatsen te Haarlem nabij de Adriaan (een historische locatie) welke door de SKZ worden beheerd
- technisch advies over restauraties, motoren e.d
- de mogelijkheid van inschrijving in het RVEN Register Varend Erfgoed Nederland
- veiligheidscursus en voorzieningen via ons Veiligheidsfonds
- een regelmatig (minimaal 4x per jaar) verschijnende Periodiek/Nieuwsbrief
- een drietal jaarlijkse evenementen
- nauwe contacten met aanverwante organisaties in onder meer Frankrijk, Engeland, Ierland en Scandinavië
- en deze website!
Via het aanmeldingsformulier kunt u zich met uw kotter aanmelden bij de Stichting Kotter Zeilen. Uw registratie aanmelding wordt in behandeling genomen door de beoordelingscommissie van de SKZ, volgens de SKZ criteria
Na toelating worden de gegevens van uw schip opgenomen in het kotterbestand en via de schepenlijst op deze website gepubliceerd, muv privacy gevoelige informatie. Welke informatie het betreft zijn met een icoon weergegeven.
Wij verzoeken u de gevraagde informatie zo volledig mogelijk te verstrekken. U kunt na aangesloten te zijn bij de SKZ uw gegevens op ieder gewenst moment zelf aanpassen.
SKZ werkt conform de wet Privacy mei 2018 (AVG)
Indien gewenst wordt ons privacyreglement naar u opgestuurd
Zie voor contact op deze website.
U kunt dit registratieformulier ook gebruiken om u aan te melden als belangstellende. Vul dan in het veld "Scheepsnaam" uw persoonlijke gebruikersnaam in.
Wilt u donateur van de SKZ worden, neem contact op met ons secretariaat.
Zie voor het adres, het menu contact!
Contact
SKZ (Stichting Kotterzeilen en Kotterbehoud)
Rede 40, 3891 AS Zeewolde
Tel. 06-53305061
Bank: ING 6493352 Stichting Kotterzeilen te Zeewolde
iban : NL67INGB0006493352
bic : INGBNL2A
- Voorzitter:
Cor Bolt - Secretariaat:
vacant - Penningmeester:
Marietje Dijkstra - Algemeen lid
Carla Verweij - Patric Bruinsma
Werkgroep Evenementen:
-
- Mandy Bruinsma en Cora & Jan Zwalve (SKZ weekend Middelharnis)
- Arnold van Dodewaard (Winterslaap) (Ligplaats (ligplaatsen, p/a Krelagestraat 32 Rood, 2012 CT Haarlem))
- Frans Regter (SKZ weekend Hoorn) en TSB Beurs
Kotterkrant
* Cor Bolt en Emmie Pool
Werkgroep Schouw:
Cor Bolt & Bertus Dijkstra
Overige:
- via WEBsitemet (website)
Erelid SKZ:
- Truus van der Horst †
- B. Bruin †
- Bolle Verweij †
Een kotter, wat is dat?
De romp van de kotter vind zijn herkomst in Nederlandse Scheepsbouw van 1700-1800 nc. De tuigage van de Kotter is ontstaan uit de 18e eeuwse Engelse "cutter". Dit waren snelle houten zeegaande éénmast zeilschepen, met gaffelgrootzeil, stagfok, vliegende kluiver en vaak ook met een vlieger en een gaffeltopzeil. De romp had een (vrij) steile steven, een scherpe intree, een nogal voorlijk en meestal V-vormig grootspant, terwijl de romp naar achteren overging in een diep, scherp onderwaterschip met een duidelijk S-spant tot aan de hak (het diepste punt), met vanaf 2/3 van de lengte een geveegde kont.
In de 19e eeuw werden er veranderingen in de mastvoering aangebracht, zodat men vanaf die tijd ook o.a. kits, yawl en schoenertuig tegenkwam. De Kotter is in vele landen verder ontwikkeld met een enorme variëteit in scheepstypen. De schepen werden vooral gebruikt in de visserij, het loodswezen, douane activiteiten en het vrachtvervoer.
Ook in onze eeuw vinden we nog steeds Kotters met dezelfde rompvorm, maar ze worden nu ook wel als Kotterjacht gebouwd. Zo kan het voorkomen, dat sommige Kotters nooit een oorspronkelijke werkfunctie hebben gehad, maar wel een duidelijke afgeleide van bovenstaande schepen zijn.
Een aparte groep zijn de zuiderzee, ijsselmeer en wadden kotters die vanwege de geringe diepgang een vlakker onderwaterschip hebben. De invloed van de bouw van deze schepen door de eeuwen heen is internationaal toonaangevend geweest. Kotters kunnen derhalve gerekend worden tot het summum van Maritiem Erfgoed. De internationale afkomst van deze monumentale schepen illustreert tevens het internationale karakter van het maritiem verleden van Nederland.